Για επαναπροσδιορισμό της υπόθεσης των μαρμάρων του Παρθενώνα, η οποία πλέον ανάγεται σε μια άλλη εποχή κάνει λόγο σε δημοσίευμα της η εφημερίδα Νιου Γιορκ Τάιμς.
Αναφορικά με το χώρο του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι είναι "ευχάριστος και ευάερος". Επισημαίνεται δε, ότι η συλλογή των εκθεμάτων είναι "ένα θαύμα". Για τις ανάγκες του ρεπορτάζ, στην Αθήνα βρέθηκε ο αρχισυντάκτης πολιτιστικών θεμάτων της νεοϋορκέζικης εφημερίδας, Μάικλ Κίμελμαν. Αφού παρέστη στα εγκαίνια του Μουσείου της Ακρόπολης, έγραψε ότι αναγνωρίζει ως "βάσιμα" τα επιχειρήματα τόσο της ελληνικής, όσο και της βρετανικής πλευράς στο αίτημα της Ελλάδας για επιστροφή των μαρμάρων. Ωστόσο, υποστηρίζει ότι "ενώ δεν θα πρέπει να υπάρχει ανοχή στην κλοπή αρχαιοτήτων, η υπόθεση των μαρμάρων του Παρθενώνα ανάγεται σε μια άλλη εποχή και για το λόγο αυτό η συζήτηση γύρω απ' αυτή, θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί".
Ο Μ. Κίμελμαν προτάσσει το γεγονός ότι η συνεργασία μεταξύ των παγκόσμιων μουσείων συνεχώς διευρύνεται. Παράλληλα, καλεί το Βρετανικό Μουσείο και Μουσείο Ακρόπολης να επικεντρωθούν στη μεταξύ τους συνεργασία. Υπογραμμίζει ακόμη ότι το ισχυρότερο επιχείρημα υπέρ της επιστροφής θα ήταν τα εκθέματα να γύριζαν στο μνημείο που ανήκουν πραγματικά, τον Παρθενώνα, κάτι που δεν ισχύει όμως, εφόσον μιλάμε για μεταφορά από το ένα μουσείο στο άλλο.
Επίσης, στο δημοσίευμα γίνεται αναφορά στο ιστορικό της έναρξης της ελληνικής εκστρατείας για την επιστροφή των Μαρμάρων. Επιπλέον, φιλοξενείται δήλωση του προέδρου του Μουσείου της Ακρόπολης καθηγητή Δημήτρη Παντερμανλή, ο οποίος επισημαίνει "αυτό το ζήτημα μας ενώνει", με το δημοσιογράφο να ισχυρίζεται ότι σύμφωνα με έρευνες "οι Έλληνες δεν μπαίνουν στον κόπο να επισκεφθούν την Ακρόπολη, μετά τα σχολικά τους χρόνια".
Σε σχέση με το Μουσείο, ο Μ. Κίμελμαν σχολιάζει ως "ωραία πινελιά" το διαφανές δάπεδο που επιτρέπει στον επισκέπτη να βλέπει κάτω από τα πόδια του, τα ευρήματα που ήρθαν στο φως κατά τις εργασίες κατασκευής του Μουσείου. Επίσης, σημειώνει ότι η παρουσίαση των αυθεντικών γλυπτών δίπλα στα αντίγραφα εκείνων που απουσιάζουν, ενισχύει το αίτημα της επιστροφής. Ωστόσο, υποστηρίζει ότι στο δεύτερο όροφο, όπου εκτίθενται αρχαϊκά και αγάλματα της πρώιμης κλασικής εποχής, καθώς και στο χώρο όπου φιλοξενούνται οι Καρυάτιδες και τα γλυπτά από το Ναό της Αθηνάς Νίκης, απουσιάζει η αίσθηση της ιεράρχησης και της ανάδειξης ορισμένων έργων, κάτι που συνιστά βασικό ρόλο των μουσείων τέχνης, με αποτέλεσμα ο επισκέπτης να κινδυνεύει να προσπεράσει θησαυρούς όπως το Αγόρι του Κριτία.
"Πειστικές απαντήσεις"
Σε άλλο δημοσίευμα, στην ιστοσελίδα "Huffington Post", που υπογράφει η Ελένη Γκέιτζ, η οποία επίσης παρέστη στα εγκαίνια του Μουσείου της Ακρόπολης, γίνεται λόγος για "διακριτικότητα και ευγένεια" της ελληνικής εκστρατείας για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα στην Αθήνα.
Η Ελένη Γκέιτζ περιγράφει με ιδιαίτερα κολακευτικά λόγια το Μουσείο, εκτιμώντας ότι προσφέρει "πειστικές απαντήσεις" σε όλα τα βρετανικά επιχειρήματα κατά της επιστροφής των μαρμάρων. Αναφερόμενη μάλιστα στο επιχείρημα ότι ο Λόρδος Έλγιν είχε την έγκριση των Οθωμανών για την απομάκρυνση των γλυπτών, σχολιάζει ότι πολλά γεγονότα και καταστάσεις νομιμοποιούνται από κατοχικές δυνάμεις, και μεταξύ αυτών διωγμοί και εξολόθρευση ανεπιθύμητων πληθυσμών, αλλά αυτό είναι κάτι που δεν μας κάνει να αισθανόμαστε καλά. Επίσης, σημειώνει ότι το επιχείρημα περί της δημιουργίας προηγούμενου για τη διεκδίκηση αρχαιοτήτων και από άλλες χώρες, δεν έχει βάση, διότι η περίπτωση του Παρθενώνα "είναι μοναδική".
Η δημοσιογράφος επισημαίνει το γεγονός ότι μέσα στο Μουσείο, δεν τίθεται το ζήτημα της επιστροφής των γλυπτών, καθώς δεν υπάρχουν σχετικές επιγραφές, οι επισκέπτες δεν καλούνται να συνυπογράψουν το αίτημα και οι ξεναγοί δεν προβαίνουν σε κανενός είδους σχόλιο για το θέμα.
Τέλος, η Ελληνοαμερικανίδα συγγραφέας και δημοσιογράφος ενισχύει το αίτημα της επιστροφής των Μαρμάρων με ένα επιχείρημα συναισθηματικής φύσεως, τη σημασία που θα έχει αυτή η εξέλιξη για τον 68χρονο πρόεδρο του Μουσείου της Ακρόπολης, καθηγητή Δημήτρη Παντερμανλή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου